آمار مطالب

کل مطالب : 115
کل نظرات : 3

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 1
باردید دیروز : 2
بازدید هفته : 64
بازدید ماه : 403
بازدید سال : 1293
بازدید کلی : 17877

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 64
بازدید ماه : 403
بازدید کل : 17877
تعداد مطالب : 115
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1

روزشمار محرم عاشورا تماس با ما
تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : خانم برومند
تاریخ :
نظرات

حلال جمیع مشکلات است حسین
             شوینده ی لوح سیئات است حسین
ای شیعه تو را چه غم ز طوفان بلاست
           جائی که سفینه ی نجات است حسین

 

صلی الله علیک یا أبا عبدالله ...

تعداد بازدید از این مطلب: 379
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


نویسنده : خانم برومند
تاریخ :
نظرات

تعداد بازدید از این مطلب: 457
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : خانم برومند
تاریخ :
نظرات

برخلاف آنچه که تصور می شود:

یاد امام حسین علیه السلام فقط مخصوص یک روز ، یک دهه و یک ماه نیست ...

یک زندگی، او را در قلب و ذهنت داشته باش ؛

بگذار پیام و عطر گل سرخی بی نظیر ، یک عمر معطرت کند ...

تعداد بازدید از این مطلب: 309
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : خانم برومند
تاریخ :
نظرات

سفیر عشق به کوفه پای گذاشت تا مژده آمدن مولای عاشقان را به کوفیان بدهد اما افسوس که نمی دانست تاروپود و بافت وجودی این مردم از بی وفایی است وقتی مسلم را شهید کردند و پیکر او را از بالای دارالعماره کوفه به زمین انداختند در آخرین ذره ذره لحظات وجود فریاد میزد
کوفه میا حسین جان کوفه وفا ندارد .



تعداد بازدید از این مطلب: 617
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : خانم برومند
تاریخ :
نظرات

مقدمه

امام حسین (ع)سرور آزادگان جهان ویکی از مظلوم ترین انسان های تاریخ بوده است و خواهد بود.حماسه ی جاودانه ی او در کربلا ماندگارترین صحنه ها را در ذهن وارد می کند که این خود نشان از حب و علاقه ی ما به آن امام همام دارد.حالا می خواهیم قیام امام حسین(ع) را به زبانی شیوا بیان کنیم.با ما در ادامه ی این مقاله همراه باشید. 

التماس دعا

1.از کودکی تا حج نیمه تمام

امام حسین (ع)در 3 شعبان سال 4 هجری در مدینه به دنیا آمدند.پدر این امام همام حضرت علی (ع) و مادر ایشان حضرت فاطمه(س)بودند.ایشان دوران کودکی خود را در مکتب کسانی چون حضرت علی ،حضرت محمد(ص)وحضرت فاطمه سپری کردندواز معرفت این یاوران سیراب شدند.پس از شهادت برادرش امام حسن (ع) پیشوا و رهبر مسلمانان شدند. این امام از همان آغاز امامت با معاویه وسپس با یزید به مخالفت برخاستند و برای این دو خلیفه ی لعین هیچ ارزشی  قائل نبودند و همواره یزید وپدرش را شرابخوار ودور از اسلام خطاب می کرند.

در سال 60 هجری یزید به حاکم مدینه دستور داد تا از امام حسین بیعت بگیرد.حاکم محترمانه از امام خواست تا بیعت را بپذیرد اما امام امتناع ورزیدند و به سوی مکه رهسپار شدند.وقتی امام به مکه رسیدند وقتی متوجه شدند دشمن می خواهد امام را به شهادت برساند ،حج خود را نیمه کاره گذاشتند و پس از دعای عرفه به راه افتادند.

2.از حج نیمه تمام تا شب عاشورا

امام ویارانش در روز دوم محرم وارد صحرای کربلا شدند.چون امام پرسیدند این صحرا چه نام دارد گفتند کربلا.امام گفتند امان از کرب وبلا.روز دوم شمر با سپاهیان وارد کربلا شد و در مقابل خیام امام چادر زدند.وقتی شمر وارد کربلا شد به حربن ریاحی –که یکی از دلاوران عرب بود-دستور داد تا آب را بر خیام ببندند.روز نهم محرم سپاه کفر می خواست  جنگ را شروع کند اما امام مهلت خواست و آنها یک شب دیگر مهلت دادند.شب عاشورا شب پر رمز و رازی بود .امام چراغ  ها را خاموش کردند و گفتند شما به من عهدی ندارید هر که می خواهد برود برود.آن شب هیچ کس تا طلوع فجر نخوابید و همه مشغول راز ونیاز با خدای خویش بودند. 

فرازی از سخنان امام در شب عاشورا

امام فرمودند:خداي - تبارک و تعالي - را به بهترين گونه مي‏ستايم و او را در خوشي و ناخوشي ستايش مي‏کنم. خدايا! تو را مي‏ستايم که به نبوّت، گرامي‏مان داشتي و قرآن را به ما آموختي و ما را در دين، فهيم کردي و گوش و ديده و دل برايمان قرار دادي و ما را از مشرکان، قرار ندادي.
اما بعد فرمودند:نه ياراني نزديک‏تر و بهتر از يارانِ خود سراغ دارم و نه خانواده‏اي نيکوکارتر و برقرار کننده پيوند از خانواده خود. خداوند از جانب من به همه شما جزاي خير دهد! هان که گمان دارم از دست اين دشمنان، فقط فردا را داريم. هان! به شما اجازه رفتن دادم. همگي مي‏توانيد برويد که تعهّدي به من نداريد. اين شب است و تاريکي، شما را فرا گرفته است. آن را مَرکب خود کنيد.

3.روز واقعه تا کاخ یزید

فردای آن روز جنگ از صبح شروع شد.یکی از دلخراش ترین وقایع آنروز شهادت حضرت علی اصغر به دست حرمله با تیر سه شعبه بود.نزدیک ظهر عاشورا که یاران امام و اهلبیت ایشان به شهادت رسیده بودند نوبت به امام رسید.یکی دیگر از واقعه های آن روز شهادت قمر بنی هاشم حضرت ابوالفضل العباس بود که قلب هر شیعه ای را به درد می آورد(البته تمام ادیان به حضرت عباس (ع) اعتقاد قلبی دارند).امام حسین وقنی عزم میدان می کردند از تمام اهلبیت اش خداحافظی کرد و به میدان رفت.در آغاز ورود امام همه از امام می ترسیدند و به اطراف فرار می کردند.تا ناگهان سنگ ها وتیر ها امام را بر روی زمین انداخت.در آن حال همه از وی هراس داشتند.ولی ناگهان شمر ملعون رفت وسر امام را برید.(البته سنان وخولی نیز نامبرده شده است)

پس از واقعه عاشورا

پس از این واقعه با پررویی به خیام حمله بردند. حتی به لباس زنان نیز رحم نکردند .پس از غارت به دستور ابن سعد ده نفر اسب ها را بر روی اجساد کربلا و بدن مبارک امام تازاندند.پس از آن که این کار ها صورت گرفت روز یازدهم محرم به راه افتادندو با سختی تمام به شام رسیدند.شام چراغانی شده بود و همه انگار برای یک جشن آماده بودند اما جشن نبود بلکه می خواستند اسرا را ببینند.

شام و کاخ یزید

وقتی که اسرا وارد شام شدند مردم با سنگ به آنها می زدند و به آنها خارجی می گفتند.در این هنگام سر مبارک امام قرآن می خواند وبه مردم نمایان شد که این کار که با اهلبیت کردند کار اشتباهی بود.یکی دیگر از غمناک ترین صحنه ها شهادت حضرت رقیه(س) در خرابه ی شام بود که هر انسانی را متاثر می گرداند.در کاخ شام نیز حضرت زینب(س) با سخنرانی خود هر مسلمان به خواب غفلت رفته را بیدار کرد.حضرت زین ا لعابدین(ع) نیز با سخنان خود به همه می فهماند که این واقعه از روی نادانی مردم بوده است.پس از این واقعه یزید ازعمل خود پشیمان شد اما طولی نکشید که حکومت او نیز سرنگون شد.از این واقعه می توان درس گرفت که امام حسین (ع) برای زنده نگه داشتن نماز وامر به معروف و نهی از منکر قیام کردند تا هر مسلمانی بفهمد که هیچ حکوتی بر پایه ی ظلم وفساد نمی تواند اداره شود واز همه ی اعمال نماز مهم ترین مسئله است.  

شعر در مورد امام حسین(ع)

و آن گاه که حسین را می کشند

زمان زمین گیر می شود.

نمی داند که برود یا بماند

و زمین از شرم

سر به گریبان فرو می برد.چه کند؟

به دریا بنگرد که می گرید یا به کوه که مویه می کند؟

آسمان با عرش الهی اش لرزان است و خروشان

و بر سینه می زند تفتیده از داغ کویر کربلا

و ابر که می سوزد و می بارد

برای همیشه ی تاریخ.

 

تعداد بازدید از این مطلب: 414
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : خانم برومند
تاریخ :
نظرات

اَللَّهُمَّ إلَیْکَ وَجَّهْتُ وَجْهی وَ عَلَیْکَ تَوَکَّلْتُ، اَللَّهُ أکْبَرُ کَما هَدانا، اَللَّهُ أکْبَرُ إلهُنا وَ مَوْلانا، اَللَّهُ أکْبَرُ عَلى ما أوْلانا وَ حُسْنِ ما أبْلانلا، اَللَّهُ أکْبَرُ وَلِیُّنَا الَّذی اجْتَبانا، اَللَّهُ أکْبَرُ رَبُّنَا

الَّذی بَرآنا، اَللَّهُ أکْبَرُ الَّذی أنْشَأْنا، اَللَّهُ أکْبَرُ الَّذی بِقُدْرَتِهِ هَدانا، اَللَّهُ أکْبَرُ الَّذی خَلَقَنا فَسَوّانا، اَللَّهُ أکْبَرُ الَّذی بِدینِهِ حَبانا، اَللَّهُ أکْبَرُ الَّذی مِنْ فِتْنَتِهِ عافانا، اَللَّهُ أکْبَرُ الَّذی

بِالإْسْلامِ اصْطَفانا، اَللَّهُ أکْبَرُ الَّذی فَضَّلَنا بِالإْسْلامِ عَلى مَنْ سِوانا، اَللَّهُ أکْبَرُ وَ أکْبَرُ سُلْطاناً، اَللَّهُ أکْبَرُ وَ أعْلا بُرْهاناً، اَللَّهُ أکْبَرُ وَ أجَلُّ سُبْحاناً، اَللَّهُ أکْبَرُ وَ أقْدَمُ إحْساناً، اَللَّهُ

أکْبَرُ وَ أعَزُّ غُفْراناً، اَللَّهُ أکْبَرُ وَ أسْنى شَأْناً.

اَللَّهُ أکْبَرُ ناصِرُ مَنِ اسْتَنْصَرَ، اَللَّهُ أکْبَرُ ذوالْمَغْفِرَةِ لِمَنِ اسْتَغْفَرَ، اَللَّهُ أکْبَرُ الَّذی خَلَقَ وَ صَوَّرَ، اَللَّهُ أکْبَرُ الَّذی أماتَ وَ أقْبَرَ، اَللَّهُ أکْبَرُ الَّذی إذا شاءَ أنْشَرَ، اَللَّهُ أکْبَرُ وَ أعْلا وَ أکْبَرُ،

اَللَّهُ أکْبَرُ وَ أقْدَسُ مِنْ کُلِّ شَی‏ءٍ وَ أظْهَرُ، اَللَّهُ أکْبَرُ رَبُّ الْخَلْقِ وَ الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ، اَللَّهُ أکْبَرُ کُلَّما سَبَّحَ اللَّه شَیْ‏ءٌ وَ کَبَّر، اَللَّهُ أکْبَرُ کَما یُحِبُّ رَبُّنا أنْ یُکَبَّر.

اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ عَبْدِکَ وَ رَسُولِکَ وَ نَبیِّکَ وَ صَفیِّکَ وَ نَجیبِکَ وَ أمینِکَ وَ حَبیبِکَ، وَ صَفْوَتِکَ مِنْ خَلْقِکَ وَ خَلیلِکَ وَ خاصَّتِکَ وَ خِیَرَتِکَ مِنْ بَریَّتِکَ.

اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ عَبْدِکَ الَّذی هَدَیْتَنا بِهِ مِنَ الْجَهالَةِ وَ بَصَّرْتَنا بِهِ مِنَ الْجَهالَةِ وَ بَصَّرْتَنا بِهِ مِنَ الْعَمى، وَ أقَمْتَنا بِهِ عَلَى الْمَحَجَّةِ الْعُظْمى وَ سَبیلِ التَّقْوى، وَ کَما أرْشَدْتَن‏ا

وَ أخْرَجْتَنا بِهِ مِنَ الْغَمَراتِ إلى جَمیعِ الْخَیْراتِ، وَ أنْقَذْتَنا بِهِ مِنْ شَفاجُرُفِ الْهَلَکاتِ.

اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، أفْضَلَ وَ أکْمَلَ وَ أشرَفَ وَ أکْبَرَ وَ أطْهَرَ وَ أطْیَبَ وَ أتَمَّ وَ أعَمَّ وَ أزْکى وَ أنْمى وَ أحْسَنَ وَ أجْمَلَ ما صَلَّیْتَ عَلى أحَدٍ مِنَ الْعالَمینَ.

اَللَّهُمَّ شَرِّفْ بُنْیانَهُ وَ عَظِّمْ بُرْهانَهُ وَ أعْلِ مَکانَهُ، وَ کَرِّمْ فِی الْقِیامَةِ مَقامَهُ، وَ عَظِّمْ عَلى رُؤُسِ الْخَلائِقِ حالَهُ.

اَللَّهُمَّ اجْعَلْ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ یَوْمَ الْقِیامَةِ، أقْرَبَ الْخَلْقِ مِنْکَ مَنْزِلَةً وَ أعْلاهُمْ مِنْکَ مَکاناً، وَ أفْسَحَهُمْ لَدَیْکَ مَنْزِلَةً وَ مَجْلِساً، وَ أعْظَمَهُمْ عِنْدَکَ شَرَفاً وَ أرْفَعَهُمْ مَنْزِلاً.

اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الْأئِمَّةِ الْهُدى الْمُهْتَدینَ وَ الْحُجَجِ عَلى خَلْقِکَ، وَ الْأدِلّاءِ عَلى سَبیلِکَ، وَ الْبابِ الَّذی مِنْهُ یُؤْتى وَ التَّراجِمَةِ لِوَحْیِکَ کَما سَنّوا سُنَّتَکَ، النّاطِقینَ

بِحِکْمَتِکَ وَ الشُّهَداءِ عَلى خَلْقِکَ.

(()) اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلى وَلِیِّکَ الْمُنْتَظِرِ أمْرَکَ الْمُنْتَظَرِ لِفَرَجِ أوْلِیائِکَ. اَللَّهُمَّ اشْعَبْ بِهِ الصَّدْعَ وَ ارْتُقْ بِهِ الْفَتْقَ وَ أمِتْ بِهِ الْجَوْرَ وَ أظْهِرْ بِهِ الْعَدْلَ، وَ زَیِّنْ بِطُولِ بَقائِهِ الْأرْضَ، وَ أیِّدْهُ

بِنَصْرِکَ وَ أنْصُرْهُ بِالرُّعْبِ، وَ قَوِّ ناصِرَهُمْ وَ اخْذُلْ خاذِلَهُمْ، وَ دَمْدِمْ عَلى مَنْ نَصَبَ لَهُمْ وَ دَمِّرْ عَلى مَنْ غَشَّهُمْ.

(()) ... خداوندا بر ولىّ خودت که در انتظار امرت نشسته و مورد انتظار فرج و گشایش کار دوستانت مى‏باشد درود بفرست، خدایا گسیختگى را به او رفق کن و

پراکندگى را به او فراهم گردان و ستم را به او بمیران و عدالت را به او به ظهور رسان و زمین را با عمر طولانى‏اش زینت ببخشاى و به یاریت تأییدش فرماى و او را به

وسیله‏ ى رُعب (هراس افتادن در دل دشمنانش) نصرت ده و هر آن‏که یارى‏کننده‏ى آن‏ها )خاندان پیغمبر( است تقویت کن و هر کس خواریشان را خواهد خوارش گردان

و هر که در پى جنگ با آنان شد هلاک فرماى و هر آن‏که با ایشان خیانت نماید نابود کن...

وَ اقْصِمْ بِهُمْ رُؤُسَ الضَّلالَةِ وَ شارِعَةِ الْبِدَعِ وَ مُمیتَهَ السُّنَنِ وَ الْمُتَعَزِّزینَ بِالْباطِلِ، وَ أعِزَّ بِهِمُ الْمُؤْمِنینَ، وَ أذِلَّ بِهِمُ الْکافِرینَ وَ الْمُنافِقینَ وَ جَمیعَ الْمُلْحِدینَ وَ الْمُخالِفینَ فی

مَشارِقِ الْأرْضِ وَ مَغارِبِها یا أرْحَمَ الرّاحِمینَ.

اَللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلى جَمیعِ الْمُرْسَلینَ وَ النَّبیِّینَ الَّذینَ بَلَّغوا عَنْکَ الْهُدى، وَ اعْتَقَدوا لَکَ الْمَواثیقَ بِالطّاعَةِ، وَ دَعَوُا الْعِبادَ إلَیْکَ بِالنَّصیحَةِ، وَ صَبَرُوا عَلى ما لَقَوْا مِنَ الْأذى فی

جَنْبِکَ.

اَللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ عَلَیْهِمْ وَ عَلى ذُرِّیَّتِهِمْ وَ أهْلِ مَوَدّاتِهِمْ وَ أزْواجِهِمُ الطّاهِراتِ، وَ جَمیعِ أشْیاعِهِمْ وَ أتْباعِهِمْ مِنَ الْمُؤمِنینَ وَ الْمُؤمناتِ وَ الْمُسْلِمینَ وَ الْمُسْلِماتِ

ألْأحْیاءِ مِنْهُمْ وَ الْأمْواتِ، وَ السَّلامُ عَلَیْهِمْ جَمیعاً فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی هذَا الْیَوْمِ وَ رَحْمَةُ اللَّهُ وَ بَرَکاتُهُ.

اَللَّهُمَّ اخْصُصْ أهْلَ بَیْتِ نَبِیِّنا مُحَمَّدٍ، الْمُبارَکینَ السّامِعینَ الْمُطیعینَ الَّذینَ أذَهَبْتَ عَنْهُمُ الرِّجْسَ وَ طَهَّرْتَهُمْ تَطهیراً، بِأفْضَلِ صَلَواتِکَ وَ نَوامی بَرَکاتِکَ، وَ السَّلامُ عَلَیْهِم وَ رَحْمَةُ

اللَّهِ وَ بَرَکاتُهُ. 

 

تعداد بازدید از این مطلب: 422
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


نویسنده : خانم برومند
تاریخ :
نظرات

عید فطر روز اول ماه شوال و در پایان ماه رمضان است. عید فطر از مهم‌ترین جشن‌ها و اعیاد مسلمانان است. در کشورهای اسلامی، عید فطر از جمله اعیاد بسیار مهم محسوب می‌شود و معمولاً با همراه است. در این روز، روزه حرام است و مسلمانان نماز عید برگزار می‌کنند.  پرداخت زکات فطره در این روز بر مسلمانان واجب است. در ایران از سال ۱۳۹۰ با تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبانعید فطر دو روز (روز عید و فردایش) تعطیل است.

فضیلت عید سعید فطر در روایات:

عَن رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:
در روایتی طولانی در فضیلت ماه رمضان، از پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده است:
«فَإِذَا كَانَتْ لَیلَةُ الْفِطْرِ وَ هِی تُسَمَّى لَیلَةَ الْجَوَائِزِ أَعْطَى اللَّهُ الْعَامِلینَ أَجْرَهُمْ بِغَیرِ حِسَابٍ» ؛و چون شب عید فطر-كه شب جوائز نام دارد- فرا رسد، خداوند پاداش عمل‏كنندگان را بدون حساب و شمارش ببخشد.
«فَإِذَا كَانَتْ غَدَاةُ یوْمِ الْفِطْرِ بَعَثَ اللَّهُ الْمَلَائِكَةَ فِی كُلِّ الْبِلَادِ فَیهْبِطُونَ إِلَى الْأَرْضِ وَ یقِفُونَ عَلَى أَفْوَاهِ السِّكَكِ
فَیقُولُونَ یا أُمَّةَ مُحَمَّدٍ اخْرُجُوا إِلَى رَبٍّ كَرِیمٍ یعْطِی الْجَزِیلَ وَ یغْفِرُ الْعَظِیمَ : ؛
و چون صبح روز عید فرا رسد خداوند فرشتگان را به همه‏ی شهرها بفرستد. پس در زمین فرود آیند و سر كوچه‏ها و گذرها بایستند و [ با صدایى كه آن را همه‏ی آفریده‏هاى خدا جز جن و آدمیان می‏شنوند] گویند: اى امّت محمّد! به سوى پروردگار كریم [براى نماز عید] بیرون شوید كه او پاداش فراوان دهد و گناهان بزرگ را بیامرزد.
«فَإِذَا بَرَزُوا إِلَى مُصَلَّاهُمْ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لِلْمَلَائِكَةِ: مَلَائِكَتِی! مَا جَزَاءُ الْأَجِیرِ إِذَا عَمِلَ عَمَلَهُ؟ قَالَ: فَتَقُولُ الْمَلَائِكَةُ: إِلَهَنَا وَ سَیدَنَا! جَزَاۆُهُ أَنْ تُوَفِّی أَجْرَهُ.» ؛
و چون سوى محلّ برگزارى نماز عید روند خدا عزّ و جلّ به فرشتگان فرماید: اى فرشتگان من! مزد كارگر- چون كار خود را انجام دهد- چیست؟ عرضه دارند: معبودا و سیدا! این که مزدش را كامل پرداخت کنی.
«قَالَ: فَیقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: فَإِنِّی أُشْهِدُكُمْ مَلَائِكَتِی أَنِّی قَدْ جَعَلْتُ ثَوَابَهُمْ عَنْ صِیامِهِمْ شَهْرَ رَمَضَانَ وَ قِیامِهِمْ فِیهِ رِضَای وَ مَغْفِرَتِی » ؛
خداوند عزّ و جلّ فرماید: شما را گواه مى‏گیرم كه من پاداش روزه‏ی رمضان و نمازشان را خشنودى و آمرزش خود از ایشان قرار دادم.
و چون سوى محلّ برگزارى نماز عید روند خدا عزّ و جلّ به فرشتگان فرماید: اى فرشتگان من! مزد كارگر- چون كار خود را انجام دهد- چیست؟ عرضه دارند: معبودا و سیدا! این که مزدش را كامل پرداخت کنی
«وَ یقُولُ: یا عِبَادِی سَلُونِی فَوَ عِزَّتِی وَ جَلَالِی لَا تَسْأَلُونِّی الْیوْمَ فِی جَمْعِكُمْ لِآخِرَتِكُمْ وَ دُنْیاكُمْ إِلَّا أَعْطَیتُكُمْ » ؛
و خداوند [خطاب به بندگان خویش] مى‏فرماید: اى بندگان من! [هر چه مى‏خواهید] از من بخواهید كه به عزت و جلال خودم سوگند که امروز در این اجتماع خویش، هر چه براى دنیا وآخرت خود بخواهید عطا مى‏كنم.
«وَ عِزَّتِی لَأَسْتُرَنَّ عَلَیكُمْ عَوْرَاتِكُمْ مَا رَاقَبْتُمُونِی وَ عِزَّتِی لَآجَرْتُكُمْ وَ لَا أَفْضَحُكُمْ بَینَ یدَی أَصْحَابِ الْخُلُودِ » ؛
و به عزت و جلال خودم سوگند تا وقتی كه مرا مراقب خود بدانید[ و از من بترسید] شما را در پناه مى‏گیرم و نزد كسانى كه در دوزخ جاودانند رسوایتان نسازم.
«انْصَرِفُوا مَغْفُوراً لَكُمْ قَدْ أَرْضَیتُمُونِی وَ رَضِیتُ عَنْكُمْ » ؛
باز گردید كه آمرزیده شدید همانا مرا خشنود كردید و من از شما خشنود شدم.
«قَالَ: فَتَفْرَحُ الْمَلَائِكَةُ وَ تَسْتَبْشِرُ وَ یهَنِّئُ بَعْضُهَا بَعْضاً بِمَا یعْطِی اللَّهُ هَذِهِ الْأُمَّةَ إِذَا أَفْطَرُوا » ؛
در ادامه می‏فرماید: پس فرشتگان به خاطرآنچه-که خداوند در روز عید فطر به این امت ارزانى فرموده است- شاد مى‏شوند و به یکدیگر بشارت داده و تبریك گویند.
(امالی مفید مجلس 27 ص232)
رَوَى جَابِر عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السّلام قَالَ: قَالَ النَّبِی [صلّى اللَّه علیه و آله]:
جابر از امام باقر علیه السّلام روایت كرده‏ كه آن حضرت فرمود: رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمود:
«إِذَا كَانَ أَوَّلُ یوْمٍ مِنْ شَوَّالٍ نَادَى مُنَادٍ: یا أَیهَا الْمُۆْمِنُونَ اغْدُوا إِلَى جَوَائِزِكُمْ» ؛
چون روز اول شوّال فرا مى‏رسد منادیى ندا مى‏كند: اى مۆمنان در این صبحگاه بشتابید براى جوائزتان .[كه به پاداش عبادات رمضان می‏دهند]
ثُمَّ قَالَ: یا جَابِرُ جَوَائِزُ اللَّهِ لَیسَتْ كَجَوَائِزِ هَۆُلَاءِ الْمُلُوكِ ثُمَّ قَالَ: هُوَ یوْمُ الْجَوَائِز
سپس فرمود: اى جابر جوائز خداوند متعال كه مانند جوائز این پادشاهان نیست.آنگاه فرمود: امروز روز جائزه است.
(من لا یحضره الفقیه ج‏1 ص511 ح1478)
همانا خداوند عزّ و جلّ ماه رمضان را میدان مسابقه براى بندگان خود قرار داده است تا با طاعت و عبادت خود براى رسیدن به رضوان و خشنودى خداوند از یكدیگر پیشى بگیرند. پس گروهى در این میدان تاختند و به خشنودى الهى فائز شدند و عدّه‏اى دیگر عقب افتادند و تقصیر كردند و زیان دیدند
«نَظَرَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِی ع إِلَى أُنَاسٍ فِی یوْمِ فِطْرٍ یلْعَبُونَ وَ یضْحَكُونَ فَقَالَ لِأَصْحَابِهِ وَ الْتَفَتَ إِلَیهِمْ» :
امام حسن مجتبى علیه السّلام در روز عید فطر گروهى را دید كه مشغول بازى و خنده بودند. پس در حالى كه به آنان اشاره می‏كرد به اصحاب خویش فرمود:
إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَ شَهْرَ رَمَضَانَ مِضْمَاراً لِخَلْقِهِ یسْتَبِقُونَ فِیهِ بِطَاعَتِهِ إِلَى رِضْوَانِهِ فَسَبَقَ فِیهِ قَوْمٌ فَفَازُوا وَ تَخَلَّفَ آخَرُونَ فَخَابُوا
همانا خداوند عزّ و جلّ ماه رمضان را میدان مسابقه براى بندگان خود قرار داده است تا با طاعت و عبادت خود براى رسیدن به رضوان و خشنودى خداوند از یكدیگر پیشى بگیرند.
پس گروهى در این میدان تاختند و به خشنودى الهى فائز شدند و عدّه‏اى دیگر عقب افتادند و تقصیر كردند و زیان دیدند.»
فَالْعَجَبُ كُلُّ الْعَجَبِ مِنَ الضَّاحِكِ اللَّاعِبِ فِی الْیوْمِ الَّذِی یثَابُ فِیهِ الْمُحْسِنُونَ وَ یخِیبُ فِیهِ الْمُقَصِّرُونَ
پس شگفتا و بسیار شگفتا از آن‏كه به خنده و بازى مشغول باشد در چنین روزى كه نیكوكاران در این روز پاداش مى‏یابند و تقصیركاران زیان مى‏بینند.
وَ ایمُ اللَّهِ لَوْ كُشِفَ الْغِطَاءُ لَشُغِلَ مُحْسِنٌ بِإِحْسَانِهِ وَ مُسِی‏ءٌ بِإِسَاءَتِه‏
و قسم به خدا كه اگر حجاب از میان برخیزد و پرده كنار رود بى‏تردید و حتما نیكوكار مشغول نیكوكارى خود شود و بدكردار گرفتار زشتكارى خود باشد.
(من لا یحضره الفقیه ج‏1 ص511 ح1479)
بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان

تعداد بازدید از این مطلب: 528
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


نویسنده : خانم برومند
تاریخ :
نظرات

منابع مسابقات :


1- روزهاي فاطمه

2- آنچه بايد يك جوان بداند

3- الگوي مصرف

4- به مجنون گفتم زنده بمان

5- جايگاه رزق انسان در هستي

6- روابط متكامل زن و مرد

7- عوامل موفقيت در تحصيل

تعداد بازدید از این مطلب: 488
موضوعات مرتبط: دانلود کتاب , ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


نویسنده : خانم برومند
تاریخ :
نظرات

جهت شرکت در مسابقان آنلاین اینجا کلیک کنید.و جهت دریافت فرم مسابقات مکتوب به منوی مسابقات فرهنگی مراجعه فرمایید.

تعداد بازدید از این مطلب: 536
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


نویسنده : خانم برومند
تاریخ :
نظرات

برای دانلود روی تصویر بالا کلیک کنید

تعداد بازدید از این مطلب: 449
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


تعداد صفحات : 12


به وبلاگ من خوش آمدید منتظر نظرات سازنده شما عزیزان هستم حضورتان مایه افتخار وشادمانی است


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود